Honda CB650 (1979-1983) Teknik & Gode råd

  1. Dårlig Bremser:
    Bremserne på en standard Honda er ikke for gode, det er der vist ingen tvivl om når man først har prøvet dem. skiverne er simpelthen lavet for små. Men det er der råd for. De 3 gamle bremseslanger til forbremsen skal skiftes ud med stålarmeret bremseslanger, derved undgår man den gummieffekt som er i de original bløde slanger og  bremseeffekten forbedres betydeligt.

  2. Bremserne hyler:
    En af grundene til at bremserne hyler er at bremseåget hænger, og derved kan det ikke bevæge sig frit, Bremseåget skal derfor tages af, rengøres og smørres med ikke syreholdig fedt, det bedste er at få fat i noget bremsefedt på et autoværksted.
    Er alt det i orden så kan det være det fabrikat af bremseklodsen som har tendens til at hyle, det kan nogle gange løses ved at smøre lidt kobberfedt mellem bremsestemplet og bremseklodsen. Husk ikke at komme kobberfedt på klodsens bremseflade, det kan ikke komme af igen og klodsen er ødelagt.
    En anden løsning er selvfølgelig at købe et sæt nye klodser af et andet fabrikat og så håbe at de ikke også hyler :o)

  3. Forskel på en honda CB650F m. Vacum eller tvangsstyret kaburator:
    Er der forskel ?, ja ikke kun kaburatoren er forskellig men også selve cylinderenheden, hvor indsugningsstudserne ikke har den samme afstand dem mellem. Dvs. at man ikke bare kan tage en cylinder fra en hvilken som helst CB650'er, det skal være en med det samme kaburatorsystem. 
    Af andre ting kan nævnes, luftfilterkassen og selvfølgelig kaburatoren.
    (den første CB650 fra 1979 var monteret med tvangsstyret kaburator, i årene efter kom den med vacum)

  4. Koblingen glider:
    På mange af de gamle Hondaer kan koblingen godt glide lidt, især når motoren ikke er helt varm. Problemet kan løses ved at skifte koblingen, men hvorfor skifte kobling når den ikke engang er slidt halvt ned ?
    En anden løsning er at skifte til en anden olie, og der er nogle mærker som klare problemet langt hen af vejen. Jeg har erfaring med BEL-RAY, Mobil 1 og motul olie, selv bruger jeg Motul 5100 med et godt resultat. 
    BEMÆRK: lad være med at bruge en olie til biler, de er ikke beregnet til de strenge krav en højtydende MC-motor stiller, husk også at en bil-olie kun bruges til smørring af krumtapslejer og knast, mens en MC bruger olien til gearkassen og koblingen også !

Har du erfaring og gode råd omkring CB650 som du vil dele med andre, så skriv til mig på adr. okk@okk-data.dk

----===€€    Se også siden "Honda CB650 Billeder" !!    €€===----