-
Dårlig Bremser:
Bremserne på en standard Honda er ikke for gode, det er der vist
ingen tvivl om når man først har prøvet dem. skiverne er simpelthen
lavet for små. Men det er der råd
for. De 3 gamle bremseslanger til forbremsen skal skiftes ud med
stålarmeret bremseslanger, derved undgår man den gummieffekt som er
i de original bløde slanger og bremseeffekten forbedres betydeligt.
-
Bremserne hyler:
En af grundene til at bremserne hyler er at bremseåget hænger, og
derved kan det ikke bevæge sig frit, Bremseåget skal derfor tages af,
rengøres og smørres med ikke syreholdig fedt, det bedste er at få fat
i noget bremsefedt på et autoværksted.
Er alt det i orden så kan det være det fabrikat af bremseklodsen som
har tendens til at hyle, det kan nogle gange løses ved at smøre lidt
kobberfedt mellem bremsestemplet og bremseklodsen. Husk ikke at komme
kobberfedt på klodsens bremseflade, det kan ikke komme af igen og
klodsen er ødelagt.
En anden løsning er selvfølgelig at købe et sæt nye klodser af et
andet fabrikat og så håbe at de ikke også hyler :o)
-
Forskel på en honda CB650F m. Vacum eller tvangsstyret
kaburator:
Er der forskel ?, ja ikke kun kaburatoren er forskellig men også
selve cylinderenheden, hvor indsugningsstudserne ikke har den samme
afstand dem mellem. Dvs. at man ikke bare kan tage en cylinder fra en
hvilken som helst CB650'er, det skal være en med det samme
kaburatorsystem.
Af andre ting kan nævnes, luftfilterkassen og selvfølgelig
kaburatoren.
(den første CB650 fra 1979 var monteret med tvangsstyret kaburator,
i årene efter kom den med vacum)
-
Koblingen glider:
På mange af de gamle Hondaer kan koblingen godt glide lidt, især
når motoren ikke er helt varm. Problemet kan løses ved at skifte
koblingen, men hvorfor skifte kobling når den ikke engang er slidt
halvt ned ?
En anden løsning er at skifte til en anden olie, og der er nogle mærker
som klare problemet langt hen af vejen. Jeg har erfaring med
BEL-RAY,
Mobil 1 og
motul olie,
selv bruger jeg Motul
5100 med et godt resultat.
BEMÆRK: lad være med at bruge en olie til biler, de er ikke beregnet
til de strenge krav en højtydende MC-motor stiller, husk også at en
bil-olie kun bruges til smørring af krumtapslejer og knast, mens en
MC bruger olien til gearkassen og koblingen også !
Har du erfaring og gode råd omkring CB650 som du vil
dele med
andre, så skriv til mig på adr.
okk@okk-data.dk
----===€€
Se
også siden "Honda CB650 Billeder" !! €€===----
|